Co nás čeká v roce 2035
Rok 2035 je sice ještě daleko, ale Euro 7 bude udávat směr v automobilovém průmyslu. V úterý europoslanci většinově schválili, aby byl od 1. ledna 2035 ukončen prodej aut s benzinovým nebo naftovým motorem. Toto nařízení bylo na půdě Evropského parlamentu schváleno i přes výrazný odpor ze strany konzervativních poslanců.
Zákaz prodeje aut se spalovacím motorem není jedinou novinkou schváleného zákona. Odvážnějším a zároveň obtížněji dosažitelným cílem je stažení klasických aut z evropských silnic do roku 2050. To se netýká jen osobních vozidel. Do zákazu jsou zahrnuta i lehká užitková auta či dokonce vozidla s hybridním pohonem.
Cíle normy Euro 7
Cílem normy Euro 7 je snížit emise CO2, které jsou produkovány novými osobními automobily a lehkými užitkovými automobily o 100% oproti roku 2021. Zároveň bude existovat přechodné období, kdy se počítá s průběžným cílem snížení emisí CO2 do roku 2030. Průběžný cíl je v osobních automobilů o 55% v případě dodávek o 50%. Od roku 2025 bude Evropská komise každé dva roky zveřejňovat zprávu, v níž bude hodnotit pokrok směrem k bez emisní silniční mobilitě.
Norma Euro 7 upřednostňuje na našich cestách elektromobily. Evropská unie také počítá s vypracováním investičního plánu, jehož cílem je přímý konkurenční boj s USA a Čínou, které mají v několika aspektech v oblasti elektromobility náskok.
Bouřlivá rozprava v Evropském parlamentu
Znění normy bylo přijato 340 hlasy pro, 279 europoslanců bylo proti a 21 se zdrželo hlasování. Před samotným hlasováním probíhala v Evropském parlamentu bouřlivá rozprava mezi odpůrci a zastánci.
Zastánci normy argumentovali její význam v očekávaném přínosu pro zdravější ovzduší a rozvoj nových technologií. Zároveň přislíbili evropským výrobcům automobilů jasný časový rámec přechodu na výrobu elektrických vozidel s nulovými emisemi. Kromě toho zákaz prodeje aut se spalovacími motory podpoří i ambiciózní plán EU stát se do roku 2050 klimaticky neutrální ekonomikou.
Odpůrci na druhé straně argumentovali vizí zničujících dopadů na automobilový průmysl, evropskou prosperitu a na peněženky obyčejných lidí. Varovali také před "efektem Havany", tedy prodlužováním využívání starších aut se spalovacími motory s vyššími emisemi po zákazu prodeje nových vozů, neboť si spotřebitelé nebudou moci dovolit koupi drahého elektromobilu. Kromě toho poukázaly i na to, že baterie do elektromobilů vyrábějí většinou konkurenti z Číny a USA. Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans však vysvětlil, že investicemi za podpory Evropské unie se produkce baterií v Evropě zvýší.
„Klimatický balíček je spravedlivý. Od roku 2035 bude možné prodávat pouze auta s nulovými emisemi. Bude to dobré i pro trh. Vytvoříme příklad pro celý svět,“ uvedla jménem evropských socialistů Sara Cerdasová z Portugalska. Dodala, že je důležité investovat do nových čistých technologií. Argumentovala i vlivem emisí na úmrtnost.
„Automobilky si už vybraly. Podívejte se, co dělají naši konkurenti. Čína vyrábí stále více dostupných, kvalitních aut. Musíme být konkurenceschopní,“ zdůraznil místopředseda Evropské komise Frans Timmermans.
Jak jsme již výše zmínili, kromě těchto pozitivních argumentů zastánců normy se objevily i argumenty a vyjádření jejích odpůrců.
"Zelení, liberálové a levičáci dnes v Evropském parlamentu hlasovali pro zákaz spalovacích motorů, přestože vědí, že ohrožují přibližně 1,4 milionu pracovních míst v Evropě," uvedl europoslanec německé pravicové CDU Dennis Radtke s tím, že zákaz spalovacích motorů podkopává pozici Německa jako automobilové velmoci a podporuje růst čínské konkurence.
„Ožebráme střední třídu, rozšíříme řady nezaměstnaných a nahrajeme Číně. Budu hlasovat proti v naději, že dáme šanci konkurenci, která jedině zaručí inovace a zachová lidskou svobodu,“ zdůraznil rizika normy i další český europoslanec, Alexander Vondra (ODS) z řad Evropských konzervativců a reformistů.
Syntetická paliva?
Evropská komise má ještě podle loňské dohody přezkoumat, zda by se v budoucnu mohla dočkat schválení vozidla se spalovacím motorem na syntetická paliva. Standardní auta se spalovacími motory jak je známe dnes určitě končí. Vývoj syntetických paliv postupuje velmi rychle, ale má stále ještě daleko do masového nasazení.
Auta se v současné době v Evropě podílejí na produkci přibližně 25% skleníkových plynů. Prodej elektromobilů však i mimo nové nařízení stále ročně stoupá. V Evropě mají elektromobily zastoupení přibližně 12% z celkového množství prodaných vozidel. Jsou trhy kde je toto číslo vyšší, ale samozřejmě také nižší.
Čas ukáže, zda bude tato norma úspěšná nejen v rámci svých cílů, ale i v oblasti ekonomiky či konkurenceschopnosti. Zároveň bude zajímavé sledovat, jak se automobilový průmysl postupně přizpůsobí tomuto nařízení.
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024